HOE PATÉ EEN HIP IMAGO BEZORGEN?
De fijne kunst van een ambacht wordt al enige tijd opnieuw opgewaardeerd en we hechten met z’n allen meer belang aan seizoensproducten en de herkomst ervan. Noem het back to basics, weg met het idee dat we een heel jaar lang overal een identiek aanbod willen zien. Binnen deze beweging – mede versterkt door een stijgend thuisverbruik door corona – worden ambachtelijke patés naar hartenlust gesmaakt. Merkte u ook een stijging in interesse en welke soorten scoren goed bij uw klanten? Uw vakblad Delicatesse zocht het voor u uit.

THUISVERBRUIK IN STIJGENDE LIJN
De coronamaatregelen zorgden voor een algemene stijging in het thuisverbruik van vleeswaren in België, en ook bij paté is dit voelbaar. Uit cijfers van het marktonderzoeksbureau GfK België blijkt dat 71% van de Belgische gezinnen in 2020 minstens 1 keer paté kocht en ze deden dit gemiddeld 9 keer. Het thuisverbruik kwam in 2020 uit op 0,6 kg per capita en een jaarbesteding van 7,65 euro per capita. De voorbije jaren was het thuisverbruik licht dalend, terwijl 2020 voor een ommekeer zorgt. Het thuisverbruik van paté is het hoogste in Wallonië, gevolgd door Vlaanderen en ten slotte Brussel. Verder stijgt het thuisverbruik met de leeftijd en zorgen het wildseizoen en de eindejaarsperiode voor een piek in het vierde kwartaal.
De licht stijgende interesse blijkt ook uit de eigen bevraging bij onze lezers. 46% van de correspondenten gaf aan dat de interesse in paté gestegen is, 26% merkte geen veranderingen op en 28% gaf aan dat de interesse was gedaald.
“46% van de lezers merkt een stijgende interesse in paté bij hun klanten”
KLASSIEKERS BLIJVEN HEERSEN IN DE TOP 3
Het hoeft niet te verbazen dat de klassiekers nog steeds de voorkeur wegdragen bij de Belgische consument. Boeren-, crème- en wildpaté zijn de producten met een vaste waarde, de producten die de consument kent en waar hij dan ook aan vasthoudt. Uit onze eigen bevraging blijkt dat bij 38% van de slagers crèmepaté het vaakst over de toonbank gaat, gevolgd door boerenpaté (20%) en wildpaté (20%) op een gedeelde tweede plaats. 11% gaf aan dat vruchtenpaté het meeste werd verkocht en ook gevogeltepaté is bij 11% de favoriet.
TIPS OM PATÉ HIPPER TE MAKEN
Hippe presentatie spreekt ook jongeren aan
Ofschoon de consument bij paté de ambacht hoog in het vaandel draagt, lijkt de consumptie ervan zich anno 2021 niet langer te beperkten tot de klassieke presentatie op een knapperig toastje of naast een klassiek stukje brood. Paté is immers een dankbaar en simpel te verwerken product, met tal van mogelijkheden voor de creatieve foodies onder ons. Receptjes in de vorm van heuse patélolly’s en limoncellopaté met bijpassend glaasje limoncello passen perfect in het geliefkoosde aperitiefmoment en spreken ook het jongere publiek aan, of combinaties waarbij het contrast tussen paté of potjesvlees en mosterd of confijt wordt opgezocht. Ook paté in de vorm van frietjes, gepresenteerd in een puntzak en gecombineerd met mosterdvinaigrette en uienkonfijt past perfect op een tapasplankje. De producten tonen zich ware blikvangers, simpelweg omdat ze zo eenvoudig te combineren vallen.
“Patés tonen zich ware blikvangers, simpelweg omdat ze zo eenvoudig te combineren vallen”
Aanbod afstemmen op de piekperiode
De verkoop van patés piekt zonder twijfel in het najaar. Ruw geschat loopt de piekperiode van circa eind september tot eind februari. Niet onlogisch ook: killere temperaturen en gure weersomstandigheden doen ons verlangen naar gezelligheid en drijven klaarblijkelijk ook de verkoop van dergelijke producten op.
Daarnaast lijkt de consument opnieuw meer waarde te hechten aan seizoensproducten, denk maar aan wildpaté. Fazantenpaté, wild zwijnpaté en een fijne, smeerbare eendenmousse met muscadet wijn weten veel smaakpapillen te triggeren. Ook typische najaarsproducten als truffel en kastanjes kunnen gemakkelijk gecombineerd worden met wildpaté.
Inspelen op nieuwe smaaksensaties
Het is geen geheim dat de interesse in alternatieven en vleesvervangers de laatste jaren aan een opmars bezig is. Vegetarische alternatieven schieten als paddenstoelen uit de grond en ook in paté heeft de trend zijn gading niet gemist. Wil je deze doelgroep triggeren? Experimenteer dan met groentepatés met combinaties zoals rode biet met appel en rozijn of mango met pompoen en curry. Ideaal als aperitiefhapje, maar ook als ingrediënt in een pasta of als vulling van bladerdaag. Plaats de vegetarische soorten naast de gekende, klassieke patés, zo stimuleert u ook uw klanten om eens beide te proberen.
Wenst u nog meer out-of-the-box te denken, dan bieden leveranciers tegenwoordig ook een scala aan exotische en verrassende patésmaken aan: paté op basis van gin, chorizo, kalkoen en ananas of parma en meloen; de mogelijkheden zijn legio en bieden u als slager een opportuniteit om nieuwe doelgroepen aan te spreken.
Kleine proevertjes zetten aan tot kopen
De klassieke patésoorten hoeft de consument niet meer te leren kennen. Als gewoontedieren grijpen we met z’n allen vaak naar het gekende, maar daarnaast is er echter ook ruimte voor themaproducten, bijvoorbeeld in de vorm van een verrassende wortel-, peren-, appel-, gember- of paprikapaté. Hoewel consumenten vaak sceptisch tegenover nieuwe smaaksensaties staan, kan een kleine degustatie in de winkel het ongegronde wantrouwen van de klant omkneden tot een gesmaakte ervaring. Dankzij die impressie zal de consument bij het volgende bezoek net wél de overweging maken om over te schakelen naar iets onbekends.
Met dank aan: Charles, De Beauvoorder en Dessomville
VOOR U SAMENGEVAT
1. Thuisverbruik van paté is voor het eerst in 5 jaar gestegen;
2. Uit eigen bevraging blijkt dat crèmepaté (38%), boerenpaté (20%) en wildpaté (20%) de favorieten zijn;
3. Zorg voor een creatieve presentatie in de toonbank om de foodies onder ons extra aan te spreken;
4. Stem het aanbod af op de piekperiode en werk seizoensgebonden;
5. Combineer de klassieke soorten met nieuwe smaaksensaties, zoals groentepatés;
6. Een kleine degustatie van een ongekende smaaksensatie kan de twijfelende consument over de streep trekken.



