Bereide gerechtenPremium

convenience maakt ruimte vrij voor aankleding en beleving

Nieuwe generatie bij Fribona zet sterk in op kant-en-klaar en op voorgegaarde vleesproducten

Stoofpotje Fribona
"In rust- en verzorgingsinstellingen verwachten veel mensen nog dagelijks hun stukje vlees of eventueel vis"

Het bedrijf Fribona in Oostkamp, sinds 1960 gespecialiseerd in diepvriesproducten, staat klaar om ook de komende decennia diepvriesvoeding aan te leveren aan grootkeukens in zowel de publieke als private sector. Met de intrede van Laurens en Thomas Theys neemt de derde generatie stilaan het roer in handen. Ze voerden alvast een grondige rebranding door. “Met onze lijn ‘Ready-Chef', en de voorgegaarde biefstuk als topper, zetten we meer dan ooit in op convenience voor de grootkeukenchefs”, zegt Laurens Theys.

Referentie in diepvriesvoeding

Opgericht in 1960 aan de Vrijdagmarkt in Brugge door Omer Adriaens is Fribona doorheen de decennia uitgegroeid tot een erg grote naam in de branche van de diepvriesvoeding. Het bedrijf dat aanvankelijk diepvriesvoeding leverde aan huis bij particulieren verhuisde in 1966 naar een complex in Oostkamp naast de E40 en vanaf de jaren 70 werd ook de foodservicemarkt beleverd. Omers dochters Marijke en Patricia bouwden het levenswerk van hun vader verder uit met vanaf 2004 de introductie van een baklijn en de daarbij horende productie van meer convenienceproducten. Vandaag worden Marijkes zonen Laurens en Thomas Theys klaargestoomd en een en ander ging dit jaar al gepaard met de introductie van een nieuwe huisstijl voor het bedrijf.

Ervaring buiten de sector

Net als je broer Thomas draai je al enkele jaren mee in het bedrijf, maar jullie deden bewust ook eerst ervaring op buiten Fribona? Hoe is dat juist gegaan?

“Wel, wij hebben een familiecharter voor wie wil toetreden tot het bestuur van het bedrijf. Dat stelt dat we een universitaire opleiding achter de rug moeten hebben en we moeten ook minstens enkele jaren buiten het bedrijf aan de slag zijn geweest. Zo heb ik onder meer bij Lancriet NV (bekend van de Exellent elektroketen, n.v.d.r.) gewerkt als aankoper. En ook mijn broer Thomas was een tijd buiten Fribona actief.”

Hoe is de rolverdeling nu?

“Voor alle duidelijkheid: mijn moeder en zeker mijn tante, die een stukje jonger is, blijven nog wel een tijdje actief in het bedrijf. Mijn broer Thomas is vooral bezig met de interne aangelegenheden in het bedrijf, zoals de productie, het personeelsbeleid en ICT. Ikzelf ben meer extern gericht en buig me over public relations en de commerciële afdeling.”

Laurens en Thomas nieuwe generatie Fribona
De broers Laurens en Thomas vormen de nieuwe generatie bij Fribona. Sinds de coronacrisis merken ze een sterk stijgende vraag naar volledige kant- en klaarmaaltijden

NIEUWE WIND EN DUIDELIJKE STRATEGIE

Het bedrijf onderging een grondige ‘rebranding’. Wat moeten we ons daar precies bij voorstellen?

“We hebben onze nieuwe huisstijl eind mei gelanceerd op een grote klantendag in Brussel. Er is een nieuw logo, met daarin duidelijk herkenbaar het diepvriessymbool, en we gebruiken de slagzin ‘frozen food family’ omdat we het warme, sociale karakter van het bedrijf willen benadrukken. We zien het hele team van Fribona en ook onze vele vaste klanten als één grote familie. Zoals bekend steunen wij ook heel wat sociale projecten. Ook de voorgevel van het bedrijf werd aangepakt met daarbij het logo mooi uitgelicht. En de website, webshop, sociale media, folders en alle mogelijk informatie- en communicatiedragers zitten in een nieuw jasje. Hiermee willen we ook aangeven dat er een nieuwe wind waait en er een duidelijke strategie is.

Welke evolutie zien jullie bij de klanten in de grootkeukenbranche ?

“Een blijver sinds de coronacrisis is de sterk stijgende vraag naar volledige kant- en klaarmaaltijden. Er wordt nog steeds veel meer van huis uit gewerkt waardoor veel bedrijven en instellingen het niet meer nodig achten een volledig uitgebouwde keuken met veel personeel in dienst te houden. Het gebruiksgemak werd ontdekt en dat smaakt blijkbaar naar meer. Wat we ook vaak zien, is dat de dagelijkse hoofdmaaltijd wel vers wordt gemaakt in de keuken maar dat er voor het voorzien in meer variatie gebruik wordt gemaakt van kant-en-klaar. Of er worden bereide maaltijdcomponenten, zoals voorgegaard en geportioneerd vlees, als gemakkelijke aanvulling gebruikt. Deze trend zien we eigenlijk over alle segmenten heen.”

"Met conveniencegerechten en/of met voorgegaarde producten kan je op een gemakkelijke manier een gevarieerd aanbod aanbieden"

GEBRUIKSGEMAK BOVEN

Hoe spelen jullie in op die vragen van de klanten?

“Met de producten van ons huismerk Ready Chef; die worden in eigen huis geproduceerd en daarbij wordt de focus gelegd op ‘convenience’, gebruiksgemak dus. Binnen Ready Chef hebben we drie afdelingen: ReadyMeal voor de diepgevroren kant-en-klare maaltijden; ReadyMeat met de voorgegaarde en geportioneerde vleesproducten en ten slotte ons assortiment ReadySweet, met artisanale patisserie, zowel met als zonder suiker.

Fribona gevuld kalfslapje
"Binnen Ready Chef hebben we drie afdelingen: ReadyMeal, ReadyMeat en ReadySweet"

“Als ik eerst eens mag inzoomen op ReadyMeal: hierbij zorgen we steeds voor variatie, een volle smaak, een constante kwaliteit met een optimale voedingswaarde en een gezonde en evenwichtige verhouding tussen vlees, saus en groenten. We delen het assortiment in in de Frans-Belgische Keuken – met veel aandacht voor zogenaamde ‘grootmoeders gerechten’ –, de zuiderse, mediterrane keuken – met onder meer pasta’s, moussaka en lasagne, en ten slotte de wereldkeuken met klassiekers en verrassingen uit alle windstreken.”

Welk soort gerechten zijn het meest populair, naar jullie ervaring?

“Dat zijn toch nog altijd de klassiekers uit de Frans-Belgische keuken: stoofvlees, vol-au-vent, diverse bereidingen met gehaktballetjes. In onderwijsinstellingen – zeker hogescholen en universiteiten – wordt er wel al vaker gekozen voor meer exotische bereidingen. In rusthuizen slaan die nog steeds niet aan. De mensen die daar nu nog verblijven, zijn opgegroeid met de klassieke ‘vlees, groenten en aardappel’-keuken. Maar dat zal zeker nog wel evolueren met de tijd, als de mensen die ook met de wereldkeuken zijn opgegroeid in deze instellingen terechtkomen. We hebben het nog niet gehad over vegetarische schotels. In rust- en verzorgingsinstellingen blijft dat toch een moeilijk verhaal. Veel mensen verwachten er nog dagelijks hun stukje vlees of eventueel vis. Naar de jongeren toe, zoals in een schoolomgeving, is vegetarisch wel populairder. Maar ik blijf er wel bij dat er veel meer gesproken wordt over vegetarisch en vegan dan dat er in de praktijk echt voor gekozen wordt.”

Steak van Fribona
"De dichtgeschroeide steak kan bij opwarming nog mooi rosé geserveerd worden"

DICHTGESCHROEIDE STEAK IS GROOT SUCCES

Welke plaats neemt jullie aanbod voorgegaarde vleesproducten precies in?

“We bieden meer dan vijftig verschillende vleesgerechten aan, verdeeld over vier categorieën: rollades en gebraad, al dan niet gevulde gepaneerde lapjes, variaties op hamburgers en stukjes ‘puur natuur’, zoals biefstuk. Het vlees is vooraf gegaard en geportioneerd per vijftig, honderd of honderdvijftig gram, zodat ook aan kinderen en ouderen een gepaste portie kan geserveerd worden. We streven er ook naar om steeds gezonder en milieuvriendelijker aan de slag te gaan. Zo streven we naar een lager zoutgehalte, een maximale vermindering van allergenen en kleurstoffen. We bakken voorts met minimale hoeveelheden zonnebloemolie en vermijden smaakversterkers en fosfaten. Iets duurder maar toch zeer populair in ons aanbod is onze dichtgeschroeide steak. Daar hebben we heel veel proeven mee gedaan om die op punt te krijgen maar nu zijn we zo ver dat die bij opwarming nog mooi rosé kan geserveerd worden.”

Welke tips kan je nog meegeven voor grootkeukenchefs- en verantwoordelijken?

“Ik zou aanraden om zeker niet alles zelf te willen doen, maar wel het basisaanbod aan verse gerechten aan te vullen met conveniencegerechten en/of met voorgegaarde producten. Zo kan je op een gemakkelijke manier een gevarieerd aanbod aanbieden. Want voor wie komt eten, maakt het in principe niet echt uit of een stuk vlees nu gegaard en versneden is in de keuken zelf of ingekocht werd en opgewarmd. En zo komt er meer tijd en budget vrij om te investeren in aankleding en beleving; wat zeker op prijs zal gesteld worden.”

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Piet De Ville29 augustus 2023

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
06 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine