ChocoladesnacksPremium

BOOST HET HUMEUR VAN UW KLANTEN

SURF MEE OP DE HYPE VAN MOOD FOOD

Je hebt het ongetwijfeld al eens horen waaien, de ‘je bent wat je eet’-gedachtegang. Consumenten zien voedsel steeds vaker als een uiting van de persoonlijkheid en als belangrijke stimulator van het humeur. Dankzij chocolaatjes met een eigen vulling van specifieke ingrediënten kunt u als chocolatier meesurfen op de hype. Een truffel met matchathee om helemaal zen te worden of met gember om het immuunsysteem te stimuleren? De trend is volledig gezet.

chocolade humeur

‘SNACKIFICATIE’ IN DE 21e EEUW

Snacks vervangen maaltijden

Eeuwenlang was de westerse samenleving opgebouwd rond het ontbijt-lunch-diner-concept, op basis van een voorspelbaar dagelijks bestaan en gestroomlijnde planning. Eetculturen zijn echter dynamisch en een verandering in de samenleving betekent dan ook vaak een verandering in eetgewoontes. De steeds mobielere levensstijl en de stijgende nood om te multitasken zorgen dat de consument zich vaak op de weg bevindt en een flexibeler eetpatroon dient te hanteren. Het ruime aanbod aan snacks wordt dan ook met open armen onthaald en de term snackificatie – waarbij tussendoortjes de klassieke maaltijd vervangen – raakt steeds meer ingeburgerd. Met verrassende smaaksensaties bent u als chocolatier een trouwe bondgenoot voor elke snackliefhebber.

effect COVID-19

De uitbraak van COVID-19 heeft velen voor een voldongen feit geplaatst: enkele weken tot zelfs maanden verplichte thuisquarantaine. En dat had wel degelijk gevolgen voor het eetpatroon van de gemiddelde Belg. Uit het onderzoek bij 1000 Belgen van onlineapotheek Viata in samenwerking met het onderzoeksbureau Ivox blijkt namelijk dat 35% van de bevraagden het cijfer op de weegschaal zag stijgen. De oorzaak moeten we niet ver zoeken. Uit verveling wordt vaker gegrepen naar een snack en ook angst (42%) en stress (33%) deden de consument meer naar het ongezonde grijpen.

“Uit verveling wordt vaker gegrepen naar een snack en ook angst (42%) en stress (33%) deden de consument meer naar het ongezonde grijpen”

chocolade eetculturen

Eetculturen zijn dynamisch en een verandering in de samenleving betekent dan ook vaak een verandering in eetgewoontes

PERSONALISATIE GAAT NOG VERDER

Een chocoladehartje met foto of een taart met leuke spreuk; u zult ongetwijfeld beamen dat klanten persoonlijke creaties verkiezen. Consumenten gaan daar nu nog een stapje verder in, onder het mom van ‘hyperpersonalisatie’ of personalisatie 2.0, zo blijkt uit het onderzoek van Taste Tomorrow van Puratos. 47% van de Belgische consumenten vindt dat voeding persoonlijk is en 56% is bereid om hun voeding aan te passen aan hun DNA. Het personaliseren in creaties is dus voortgeschreden van enkele basisveranderingen tot 3D-figuren en ingrediënten die zijn aangepast aan eigen voedingsbehoeften. Dankzij chocolaatjes met specifieke ingrediënten kan uw klant zijn stemming kiezen: een gezond gevoel dankzij lavendel en gember of eerder een krachtige ervaring dankzij laurier en oregano.

puratos moodballs

De Moodballs van Puratos zijn geïnspireerd op de medicinale kracht van kruiden en oliën

SPEEL HIEROP IN ALS CHOCOLATIER

Het veranderde snackgedrag en de drang naar een vergaande personalisatie creëren een ongeziene opportuniteit voor de chocolatier: hét moment om de bestaande collectie uit te breiden of een volledig nieuwe markt aan te boren volgens de hippe wensen. Als we weten dat 84% van de Millennials snacks eet om het humeur een boost te geven, dan spreken de groeikansen voor zich. Callebaut speelt reeds volledig in op de heersende trends, met de Mood Chocolates, zoals de geelgekleurde Brighten your Day met frisse citroen en vitamine C voor een vrolijk humeur. Met drie unieke assortimenten sluiten ze aan op ieders persoonlijke voorkeur.

Ook Belcolade sprong in 2019 op de kar, toen Chocolate Center supervisor Michel Eyckerman de Moodballs ontwikkelde. Geïnspireerd op de medicinale kracht van kruiden en oliën worden de Moodballs afgestemd op het humeur. De ganache is gemaakt op basis van geïnfuseerde room en de kruiden in deze room zijn aangepast aan een bepaalde stemming. Elke stemming is gelinkt aan een kleur en elke kleur - gemaakt van 100% natuurlijke kleurstoffen en zonder titaandioxide - is onderverdeeld in 3 verschillende smaken.

callebaut mood chocolates

De Mood Chocolates van Callebaut zijn een kleurrijke eyecatcher in de shop en op sociale media

BELANG VAN STORYTELLING

De jongste generaties onder ons

Een interessante doelgroep om aan te spreken zijn de twee jongste generaties, beter bekend als de millennials – geboren tussen 1980 en 1999 – en generatie Z – geboren tussen 1999 en 2015. Deze digital natives zijn namelijk vertrouwd met technologie, delen graag hun mening op sociale media en zijn extra food-minded. En er is meer: volgens de FSIN FoodShopper Monitor 2020 geven de ‘gemaksgeneraties’ de foodmarkt een enorme boost. Millennials als groep geven namelijk vrijwel evenveel uit aan take-aways, thuisleveringen en etentjes buitenshuis als alle oudere generaties samen.

Sociale media onontbeerlijk

callebaut chocolade
Gekleurde chocolade is onweerstaandbaar voor de nieuwe generatie consumenten (Callebaut)

Foodbloggers met honderdduizenden volgers, influencers met een rijk bereik of gewoon de bourgondiër van weleer; de gemiddelde Belg beschikt over drie accounts op diverse sociale media, waardoor de kracht van het netwerk voor zich spreekt. De ‘gemaksgeneratie’ groeit er mee op en het delen van ervaringen, zoals het proeven van een nieuw chocolaatje, is dan ook niet langer een individueel gebeuren, maar betrekt een grotere omgeving. Door sociale media te integreren in uw communicatieplan creëert u niet alleen extra naamsbekendheid, maar zorgt u ook voor een groeiend klantenpotentieel. Via korte video’s en een online community neemt u liefhebbers mee in de wereld van het creëren en kunt u inspireren en doen watertanden. Hou het posten consistent aan en volg de statistieken frequent op, zo krijgt u nieuwe inzichten over uw klanten en kunt u de service beter afstemmen.

Duurzaamheid en transparantie

Chocolade is wereldwijd eenvoudig te verkrijgen, terwijl het hoofdingrediënt cacao een moeilijk te verbouwen gewas is. Miljoenen landarbeiders werken in de cacaoproductie, zonder goede infrastructuur en met lage opbrengsten na een arbeidsintensieve teelt. Om hieraan tegemoet te komen, kopen consumenten steeds bewuster, waarbij duurzaamheid en transparantie stijgen op de prioriteitenlijst. Als chocolatier kunt u hierop inspelen door informatie te verstrekken over de herkomst van ingrediënten en de route die wordt afgelegd. Door deze transparantie te combineren met duurzame producten, wint u het vertrouwen van de loyale consument en voegt u nog meer beleving toe aan de chocolade.

CREATIE IN DE KIJKER

callebaut
Berry Creative (Callebaut)

De Mood Chocolates van Callebaut zijn een nieuw, kant-en-klaar snackconcept dat volledig aansluit op de behoeften van de nieuwe generatie consumenten. De bite-size chocolaatjes hebben elk een eigen kleur en vulling, gebaseerd op de trend van mood food. Een van de bijzondere creaties is de Berry Creative, donkere chocolade met bosvruchten, vol flavonoïden om de productiviteit en creativiteit te verhogen. Het recept voor 96 pralines gaat als volgt:

  • 750 g aardbeien en 750 g bramen
  • 750 g framboos en 900 g blauwe bes
  • 2700 g suiker
  • Sap van 3 citroenen
  • 500 g Callebaut Tintoretto Wit
  • 192 g Callebaut Donkere Chocolade 811
  • 1200 g Callebaut Witte Chocolade W2
  • Mona Lisa Power Flowers Non-Azo: 0,5 rood, 1 blauw, 7 wit

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Jade Lambrecht14 december 2020

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
06 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine