HARDE KAZEN WORDEN ruim GESMAAKT
ALS SNACK, IN GERECHTEN OF BIJ HET APERITIEF
De verkoop van harde kazen ligt na de onnavolgbare coronaperiode nog steeds bijna 2% hoger dan 2 jaar geleden. De consument grijpt terug naar de basics en kiest resoluut voor voeding met een duidelijke oorsprong. Lokaal geproduceerde en Belgische varianten doen het dan ook bijzonder goed. Kwaliteit staat voorop, de smaak is doorslaggevend. Leveranciers zorgen voor extra opportuniteiten met duurzame specialiteiten en nieuwigheden voor bijkomende eetmomenten.
OPMERKELIJKE MARKTEVOLUTIES
Bij harde kazen wordt de wrongel een tijdlang geperst onder een druk van zo'n 4,5 bar. Zo ontstaat een dichte consistentie. De kazen worden tijdens het rijpen gecoat, of er ontstaat een natuurkorst. Dit type kaas varieert van jong tot oud en wordt gemaakt van koe-, geiten of schapenmelk.
Positieve invloed Covid-19
Hans van der Haar, Vandersterre: "We zagen al geruime tijd een trend naar langer gerijpte, luxueuzere kazen waarbij vooral unieke specialiteiten in populariteit groeien. Door Corona en de gesloten horeca, werden ze vaak thuis op het kaasplankje gepresenteerd. Verder zien wij een groeiende interesse in kazen zonder kleurstoffen en conserveermiddelen."
Celine De Wilde, Klaartjes Kaas: "Corona had een belangrijke invloed op de verkoop. De consument vond met name de weg terug naar het traditionele kanaal van kaaswinkels, slagers, bakkers, marktkramers … en heeft hierdoor kwaliteitsvolle kazen herontdekt en opnieuw gewaardeerd."
In het algemeen kennen de harde en halfharde kazen een sterke groei. Een hoger thuisgebruik zorgde voor een stijging van de totale markt. Dit jaar kennen we weliswaar een daling maar de verkoop ligt nog steeds hoger dan 2 jaar geleden. Alle categorieën hebben geprofiteerd van de pandemie. Daarnaast zien we dat merken iets sterker gegroeid zijn dan private label maar PL behoudt nog steeds het grootste marktaandeel.
BENUT ALLE GROEIPOTENTIEEL
Traceerbare oorsprong
Vincent Bresmal, Switzerland Cheese: "De consument gaat meer op zoek naar producten die hem geruststellen over de kwaliteit. Het belang van de oorsprong zal nog toenemen, waarbij consumenten echte transparantie in de toeleveringsketen verwachten, van boer tot bord. Zwitserland beschikt over een enorme knowhow op het gebied van de productie van harde kaas. Le Gruyère AOP en Emmentaler AOP zijn de Zwitserse originelen. Deze traditionele producten zijn van hoge kwaliteit, gezond, milieuvriendelijker, eerlijk voor de boeren, traceerbaar ... Het is deze traditie die een grote troef is voor de toekomst."
Specialiteiten
Celine De Wilde: "Lactosevrije producten zijn meer in trek. Een harde kaas die minstens 3 maanden rijpt, is in principe lactosevrij, maar ook jongere types zoals Klaartjes Kaas jong met een rijping van 6 weken is dat. Dit heeft alles te maken met het productieproces waarbij de eiwitten worden gefilterd. Verder zit geiten- en schapenkaas in de lift. Een reden hiervoor is dat mensen met koemelkallergie dit beter verteren."
Hans van der Haar: "Specialiteiten met een unieke smaak doen het goed. Groeikansen zijn volop aanwezig, vooral voor kazen die inspelen op wat de consument wil: lekker, maar wel goed voor mens, dier en milieu. De kaasliefhebber van vandaag geniet én maakt hierbij bewuste keuzes."
Extra eetmomenten
Nienke van de Wetering, Treur Kaas: "Wat we voornamelijk merken is dat kaas steeds minder als broodbeleg gegeten wordt, maar meer als snack, verwerkt in gerechten of op de borrelplank. Er zijn meer genietmomenten. Bijzondere kazen, zoals varianten met kruiden en specerijen zijn daardoor zeer populair, maar ook oude brokkelkazen blijven geliefd bij het aperitief. Op de trend 'koken met kaas' spelen wij in door recepten te delen op onze website, om mensen te inspireren. Adviseer bijvoorbeeld eens een mooie kruidenkaas als basis voor kaasfondue. Of suggereer heerlijke risottobitterballen met truffelkaas. Op deze manier laten wij zien dat we niet enkel een kaasleverancier zijn, maar dat we verder gaan met de juiste ondersteuning."
Binnen het totale kaasassortiment hebben de harde kazen een volumeaandeel van 52% (Bron: VLAM via GfK België)
PRODUCTINNOVATIES VOOR MEER DUURZAAMHEID
Van koe tot kaas
Marie Bekaert: "Bij Brugge Kaas hebben we de kaart getrokken van duurzaamheid. Hier kozen wij voor 3 pilaren: 100% Belgisch, verpakking en CO2-neutraal. Al onze melk is afkomstig van Belgische boeren én is bovendien weidemelk: de dieren grazen minstens 120 dagen 6 u per dag buiten. Niet enkel de melk komt van Belgische koeien, ook de kaas wordt in onze kaasmakerij in België gemaakt. We gebruiken minder verpakking zonder in te boeten aan kwaliteit, houdbaarheid en smaak. Een deel van onze verpakkingen bestaat reeds uit 80% gerecycleerd materiaal; bovendien zijn ze volledig recycleerbaar. Ten slotte zijn we sinds dit jaar volledig CO2-neutraal, met 35% minder CO2-productie bij onze landbouwers, op het vlak van productie en transport. De rest compenseren we door lokale projecten zoals Claire, wat staat voor ‘Clean air' en windmolenprojecten."
Biologisch en geselecteerde melk
Hans van der Haar: "Om in te spelen op duurzaamheid, breiden wij het biologisch kaasassortiment steeds verder uit. Vers van het mes voor de bediening, maar ook in voorverpakte kaas brengen wij een steeds grotere verscheidenheid, ook omdat de voorverpakte stukken ideaal zijn voor kleinere toonbanken en voor winkels zonder biocertificering. Verder is de Jerseykoe die de melk levert voor Landana Jersey de duurzaamste ter wereld. De CO2-voetprint van een kilo Jerseykaas ligt 20% lager in vergelijking met andere rassen."
OPTIMALE PRESENTATIE
Marie Bekaert: "Cruciaal bij de presentatie is dat consumenten hun weg vinden in het aanbod. Als ze dus bijvoorbeeld sneetjes zoeken voor op de boterham, dan is het belangrijk dat ze het volledige assortiment sneetjes bij elkaar zien. Daarnaast wil de kaasliefhebber ook geïnspireerd worden in het rayon door nieuwigheden en ‘speciallekes’. Daarvoor is een apart schap, los van de voorverpakte producten, zeer interessant."
Hans van der Haar: "Het rayon kan geoptimaliseerd worden door de consument een gevarieerd aanbod hoogwaardige harde kazen te bieden. Met specialiteiten realiseert u toegevoegde waarde en vergroot u de marge op de categorie. Daarbij is het van belang ook regelmatig afwisseling te brengen, bijvoorbeeld met seizoenskazen."
Binnen de harde kazen hebben de Belgische kazen een volumeaandeel van 15% (Bron: VLAM via GfK België)
TOEKOMSTVERWACHTINGEN EN NIEUWIGHEDEN
Convenience en snacking
Marie Bekaert: "De consument stelt convenience op prijs. Daarom kijken we naar oplossingen om onze kazen ook in andere formaten te brengen. Hier spelen we sterk op in door onze kazen ook in andere formaten te brengen. Verder nemen nieuwe momenten zoals snacking toe waarbij het belangrijk zal zijn om de consument op elk moment van de dag van zijn kaas te kunnen laten genieten."
Familiaal karakter
Jan Desmet, Flandrien: "Producten van eigen bodem doen het beter dan gemiddeld. Vandaar dat Flandrien de markt bewerkt met een gamma regionale specialiteiten. Wij benadrukken daarbij graag het familiale aspect. Wim Opbrouck is onze ambassadeur en samen verspreiden we op sociale media enkele video's voor de genieter. Verder organiseren we kleinschalige acties. Nieuw in ons assortiment is Flandrien Rouge, een roodzuivelkaas van jong tot grand cru voor elk gebruiksmoment. De geschiedenis gaat terug tot de 17e eeuw toen de inwoners van Frans-Vlaanderen een alternatief ontwikkelden voor Hollandse kaas door caroteen toe te voegen. Deze mimolette met een oranjerode kleur is een delicatesse. De Flandrien Rouge is daarvan een bourgondische variant met toetsen van honing, noten en een vleugje umami."
Biologisch en lokaal
Hans van der Haar: "Met Landana en Prima Donna bouwen wij verder aan de ingeslagen weg. Vooral smaak en duurzaamheid staan voorop, ook bij de introductie van nieuwe biologische varianten. Op de Tavola hebben wij recent Prima Donna 'bio' gelanceerd, van biologische weidemelk en volledig vrij van toevoegingen."
Nienke van de Wetering: "Een nieuwe kaas die wij in het assortiment hebben, is bijvoorbeeld Mèkkertaler. Dit is een biologische geitenkaas met prachtige gaten, een weinig voorkomende combinatie. De smaak is zacht en romig met een lichtzoete toets."
Celine De Wilde: "Nieuw bij ons is Berkenhofkaas, een Noord-Hollandse gouda uit een dorpje boven Alkmaar, waar de beste gouda gemaakt wordt. Na de bereiding rijpen deze kazen op Vlaamse bodem, meer bepaald in het Waasland. Het ambacht van kaasrijping is een vak van passie en meesterschap, doorgegeven van generatie op generatie."


