trends in DRESSINGS EN VINAIGRETTES
vernieuwde klassiekers en vegan alternatieven

Koude sauzen treden steeds meer op het voorplan. Vinaigrettes en de vastere dressings gaan immers een harmonieus huwelijk aan met groenten, vis- én vleessalades. Leveranciers hebben een gevarieerd aanbod, dat jaarlijks uitgebreid wordt met nieuwigheden en seizoensspecialiteiten. Gebruik ze creatief en geef er een eigen twist aan. Nieuwe gebruiksmomenten scheppen verder tal van mogelijkheden: de vraag naar kleine, gezondere en vegan snacks groeit. Speel daarop in met eigen bereide salades en geef de consument die variatie en die nieuwe smaaksensatie waar hij op belust is.
Dressing of vinaigrette?
De benaming vinaigrette komt van het Franse recept voor een dressing op basis van olie en azijn, vinaigre. Een dressing daarentegen is een saus gebonden door middel van mayonaise, yoghurt of ei. Maar in de praktijk is er geen waterdichte afbakening tussen dressing en vinaigrette. Sommige fabrikanten gebruiken 'dressing' voor de iets vastere versies, 'vinaigrette' voor de meer vloeibare. Het verschil tussen beide producten is veelal puur gebaseerd op de viscositeit. Een dressing is dan een geëmulgeerde saus die gebruikt wordt bij allerlei salades en die het overtollige vocht kan absorberen van een ander toegevoegd ingrediënt, bijvoorbeeld komkommer. Een vinaigrette daarentegen is een vloeibare saus die zich gemakkelijk verenigt met een ingrediënt.
Perfect te combineren
Uit consumentenonderzoek blijkt dat zowel vinaigrettes als dressings het vaakst gebruikt worden bij salades. Bij andere gerechten naast salades wordt een vinaigrette het meest gegeten bij visgerechten en groenten. Beide zijn ook heel lekker in combinatie met pasta; perfect met de zomer in het vooruitzicht. Dressings worden, na groentesalades, het meest gecombineerd met vlees, maar ze passen ook prima bij vissalades. Kortom: dressings zijn een prima smaakmaker bij alle mogelijke saladebereidingen. Zowel dressings als vinaigrettes zijn eindeloos te variëren met warme en koude gerechten. Koude sauzen met mayonaise als basis zijn prima bij salades van het huis en als slatopping. Een saus gebaseerd op olie is lekker bij slaatjes. Een variant met yoghurt smaakt heerlijk in combinatie met aardappelen, groenten en visbereidingen.
Op diverse manieren aanbieden
Creatief verwerken
U kunt als verswinkel vinaigrettes en dressings verwerken in uw bereide maaltijden en salades. De leveranciers hebben voor de keuken een gevarieerd aanbod van verschillende soorten vinaigrettes en dressings, bijvoorbeeld in 1l/2l/3l- of 3kg-verpakking, in emmers van 5 en 10 l ...
Daarnaast stellen ze elk jaar een aantal nieuwigheden voor die het vaste assortiment tijdens de zomerperiode - de saladetijd bij uitstek - vervolledigen of die het barbecuegebeuren het hele jaar door een boost geven. Tip: gebruik bijvoorbeeld een romige basisvinaigrette waar u zelf als finishing touch nog ingrediënten aan toevoegt zoals fijne kruiden, wasabi … Of kies voor een klassieke tartaar met een tikje extra ras-al-hanoutkruiden, voor een aparte smaak en een bijzonder Midden-Oosters aroma.
Nieuwe gebruiksmomenten
De traditionele maaltijden raken steeds meer op het achterplan. Ze worden vaker vervangen door lichtere snacks door de dag heen. Denk bijvoorbeeld aan tapas; vinaigrettes passen uitstekend bij aperitiefhapjes. Consumenten gaan op zoek naar gemakkelijke oplossingen, zoals kant-en-klare salades uit de koeltoog. De markt voor 'ready to eat'- en 'on the go'-slaatjes voor de lunch of verschillende andere flexibele gelegenheden stijgt. Er is daardoor ook vraag naar nieuwe formaten van koude sauzen: gemakkelijk te openen monoverpakkingen waarmee de consument zelf bepaalt hoeveel hij toevoegt aan zijn gerecht.

Opvallende trends
Eigen bereide salades
De tendens naar eigen bereide salades in het winkelpunt is sinds enkele tijd toch wel een meerwaarde. Heel wat leveranciers bieden u de nodige inspiratie op hun website met tal van innovatieve recepten in combinatie met hun producten.
De markt voor graansalades groeit sterker dan de markt voor gewone salades. Speel in op deze trend met vinaigrettes die de smaak van de salade verrijken
Gezonder aanbod
Als nieuwe trend komen ook de gezonde en volledig plantaardige sauzen op, met minder vet, suiker en zout. Ook hier spelen fabrikanten in op de vraag van de markt. Salades zijn namelijk wereldwijd een van de topgerechten en dit segment groeit nog steeds. Salades beantwoorden aan de noden van consumenten: gezondheid, flexibiliteit, gemak en kwaliteit. 91% van de geconsumeerde salades bestaat uit groene salades, pasta- en aardappelsalades. U kan inspelen op deze trend via dressings die natuurlijke ingrediënten bevatten en een heerlijke smaak toevoegen aan de salade. De markt voor graansalades groeit sterker dan de markt voor gewone salades: 52% van de saladeconsumenten verkiest granen als basis (quinoa, couscous, linzen). Deze groei is voornamelijk gedreven door millennials dankzij de hype rond 'superfoods' en de trends 'natuurlijk' en 'veganistisch'.
Steeds meer fabrikanten lanceren een vegan sauzenaanbod: vegan mayonnaise, vegan cocktailsaus of vegan andalouse zijn dus al lang geen uitzondering meer. Hiermee kan u ook u deze klanten bedienen met heerlijke sauzen.
Variatie en nieuwe smaken
Dé trend bij vinaigrettes is dat de consument meer en meer op zoek is naar variatie en nieuwe smaken. Vandaar het succes van limitededitionvinaigrettes met voor elk wat wils, waaronder zelfs een spicy variant. Of lanceringen met vernieuwde recepten zoals de Ceasardressing van Delino. Populaire dressings die ook in de nabije toekomst nog erg gesmaakt worden, zijn de traditionele, natuurlijke saladedressings met een twist. Focus echter niet alleen op de klassieke salades, maar ook op de maaltijdsalades. Deze vragen om specifieke smaken en texturen als verrijkend element, gaande van avocado-olie tot verse kruiden of chili. Consumenten gaan op zoek naar internationale toetsen. Ze willen verschillende dingen proberen en diverse smaken en ingrediënten combineren.
