MAAK HET VERSCHIL MET EEN AANBOD AMBACHTELIJKE DELICATESSEN
Met een kwalitatieve selectie bokst u op tegen de grote ketens

Delicatessen bieden een gouden opportuniteit tot meerverkoop. Klanten die komen winkelen voor een lekker stukje vlees, gaan ook vaak op zoek naar kwalitatieve sauzen, fonds of andere delicatessen om hun gerecht mee klaar te maken. Speciaalzaken die dit aanbieden, hebben meteen een streepje voor op conculega’s en grote ketens. Bovendien zijn delicatessen een productgroep die maar weinig inspanning vraagt en heel wat effect en meerverkoop genereert. Maar hoe stelt u een divers en kwalitatief aanbod samen?
Waarom delicatessen aanbieden?
Concurrentie van supermarkten
De voornaamste reden waarom u als ondernemer moet overwegen om delicatessen aan te bieden, is om uw zaak op te laten vallen in de grijze massa. Met een divers aanbod aan kwalitatieve delicatessen als supplementaire business kunt u zich onderscheiden van conculega’s in de buurt. Maar nog belangrijker, ze zijn een manier om op te boksen tegen de concurrentie van de supermarkten en grote ketens. Kijk dan ook altijd uit voor producten die bij uw conculega’s of de supermarkten niet terug te vinden zijn. Heel wat producenten verkopen hun producten uitsluitend aan speciaalzaken – met dergelijke exclusiviteit heeft u meteen een streepje voor op de grote ketens. En net voor die producten komen de klanten graag terug naar uw winkel.
Verhoog uw omzet
Met delicatessen als nevenproduct kunt u een grote omzetverhoging realiseren. Bepaalde producten zoals sauzen of fonds kunnen verwerkt worden in de eigen gerechten. Met dergelijke nieuwe creaties stimuleert u de verkoop en blijft u vernieuwen. Los daarvan betekenen delicatessen zonder twijfel een extra service waardoor uw klanten nog liever naar de winkel komen en dat is onbetaalbaar. Sommige producten hebben een redelijk tot zeer lange houdbaarheid, soms tot twee à drie jaar. Zo loopt u slechts een gering risico op verlies. Bovendien moeten de meeste producten niet koel gehouden worden, zo verliest u geen plaats in de toonbank.

Winstmarge
Wat de gemiddelde winstmarge is op delicatessen, is moeilijk te zeggen. Die marge verschilt sterk van product tot product en hangt af van de individuele kostenstructuur. Gemiddeld mag u toch rekenen op een winstmarge van 30%. Voor producten die conculega’s niet in de rekken hebben liggen, kan er op een betere winstmarge gerekend worden.
Het aanbod

Klanten die in de speciaalzaak shoppen, zijn niet op zoek naar industriële producten die ze in de supermarkt aan een betere prijs kunnen vinden. Kies daarom altijd voor high-end of ambachtelijke producten die in lijn liggen met de identiteit van uw zaak.
Confituren
Confituren lijken op het eerste gezicht niet thuis in slagerijen en traiteurzaken, maar tegenwoordig bestaan er al oneindig veel originele smaakcombinaties die ook perfect vlees en kaas kunnen begeleiden. Bied ook een aantal lekkere chutneys en konfijten aan.
Fonds en bouillons
Deze smaakmakers zitten in de lift – broth bars springen als paddenstoelen uit de grond. Fonds en bouillons kunnen in een resem aan gerechten verwerkt worden. Ze worden getrokken van onder meer gevogelte, rund, kalf, varken, lam, wild, vis en groenten.
Kruiden
Kruiden en specerijen zijn onmisbaar voor om het even welk recept. Naast pure onvermengde specerijen zijn er ook gebruiksklare kruidenmixen en marinades op de markt. Informeer u goed over welke kruiden passen bij welk soort vlees of vis, zo adviseert u klanten optimaal.
Sauzen
Warme en koude sauzen neemt de klant graag mee bij de aankoop van een steak of een ander stuk vers vlees. Vinaigrettes en dressings verkopen goed in de zomer. Denk ook aan een ambachtelijke mosterd – lekker als begeleider bij kaas en vlees, maar ook perfect verwerkbaar in allerlei recepten.
Overige delicatessen
Naast het bovenstaande kan het nooit kwaad om een aanbod aan basisproducten aan te bieden. Een ambachtelijke olijfolie, een pot chocopasta of een aantal conserven zou de klant altijd wel eens nodig kunnen hebben. Ook specialiteiten zoals advocaat, likeuren, chocolade, honing en zelfs thee kunnen een plekje krijgen in uw speciaalzaak.
Hoe het aanbod samenstellen?
De soorten supplementaire producten variëren sterk en het kan lastig zijn om uit het ruime aanbod een selectie te maken. Belangrijk is om het gamma samen te stellen uit producten die complementair zijn met de corebusiness. Werkt u uitsluitend met Belgische leveranciers? Bied dan misschien beter geen Franse kazen aan, maar trek die lijn door. Zorg ook dat alle basisproducten verkrijgbaar zijn, zo moet uw klant niet meer last minute nog naar de supermarkt snellen om een laatste product. Ziet u tussen de bomen het bos niet meer? Neem dan contact op met de producent of verdeler, die weet perfect wat wel of niet zal renderen voor uw winkel.
Presentatie
In de kast
Waar u nevenproducten plaatst in de winkel, zal voornamelijk afhangen van waar u nog plaats heeft. Ze presenteren mooi wanneer ze netjes uitgestald worden in een rek of kast. Dit kan zowel voor als achter de koeltoog. Klanten die tijdens het wachten kunnen snuisteren tussen de producten, zullen eerder geneigd zijn om ook effectief iets mee te nemen. Plus zo krijgen ze het gevoel dat ze minder lang moeten wachten.
In de toonbank
Delicatessen kunnen ook perfect mee opgenomen worden in de toonbank. Heel wat producenten bieden hun product ook aan in schepemmers waaruit u zelf porties kunt scheppen. Presenteer een confituur mee op een kaasplank of plaats chutneys en konfijten bij de paté of andere charcuterie. Reorganiseer ook nu en dan de toonbank, zodat mensen opnieuw moeten zoeken naar het product dat ze doorgaans kopen. Zo botsen ze sneller op nieuwe producten.
In de spotlight
Producten, uitgestald aan de kassa of boven op de toog, verkopen wel nog steeds het best. Mensen zien het product staan terwijl ze met de slager aan het praten zijn. Zo is de drempel meteen lager om vragen te stellen of advies te vragen over het uitgestalde product. Uiteraard kan het volledige gamma hier niet geplaatst worden, dan wordt het te druk. Een goed idee is om het product of de enkele producten die u in de kijker zet, ook maandelijks af te wisselen.
Verkoop
Hoe promoten?
De meest effectieve manier om producten te promoten, is de klanten laten proeven. Geef ook altijd advies bij welk gerecht of stuk vlees de delicatesse past. Producenten leveren vaak folders mee met recepten erin die uw klanten altijd kunnen inspireren. Schept u het product uit en plaatst u dat zo in de koeltoog? Daarvoor kunt u stickers en staandertjes verkrijgen waarop het merk en de smaak van het product te lezen zijn. Zo toont u meteen dat u met ambachtelijke merken werkt.
Piekperiodes
Hoewel delicatessen het hele jaar door verkocht kunnen worden, merken de producenten dat de verkoop eerder piekt in het najaar. De consument blijft tijdens de wintermaanden vaker thuis en zal geneigd zijn uitgebreider te gaan koken. Het is dan ook volop de periode van warme stoofschotels, gebraad en heel wat familie-etentjes. Onderschat ook niet hoeveel delicatessen gekocht worden als geschenk tijdens de feestdagen, en speel ook daarop in als ondernemer door bijvoorbeeld geschenkpakketjes aan te bieden. Los daarvan kunt u met uw aanbod ook perfect meedeinen op de seizoenen. Pas daarom uw gamma supplementaire producten aan naargelang van het jaar, zo haalt u nog meer uit uw verkoop.
Met dank aan Belfond, Delino, Jermayo, Bouillon Herkules, De Klok, JCG Cooking, Mostaard Wostyn, Callas Confiture en Camellia S




